Bookmark and Share English
» 1985-1989   » 1990-1994   » 1995-2000   » 2001-2002   » 2003-2004   » 2005-2006   » 2007   » 2008-2014  

2008

Talvikuningas, CMX:n historian isoin yksittäinen taiteellinen ponnistus oli julkaistu ja kiertueiltu. Vastaanotto oli vaihdellut hurmoksesta inhoon. Siksi tuntui hieman antikliimaksita, että edessä oli jotensakin leppoisa vuosi.

Tipi Kivinen Kirja -äänitys

Kauan sitten levy-yhtiön kanssa sovittu kokoelma piti laatia. Se olisi yhtyeen kädenojennus niille ihmisille, jotka eivät koskaan olleet hankkineet CMX-levyä, vaikka olivat ehkä pitäneet radiosta kuulemistaan lauluista. Kokoelmalle tulivat kaikki singlet viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajalta, muutama ei-sinkkuraita, josta oli muodostunut hitti, ja pari uutta kappaletta.

Kokoelman rakenne oli kronologinen. Yhtye ajatteli, että levyn löytäisivät aivan uudet ihmiset. Toisin kävi. Kokoelma oli kultalevyn arvoinen myyntimenestys, mutta yhtään uutta kuulijaa se ei ilmeisesti bändille hankkinut. Uutuuskappale Kivinen kirja oli kuitenkin radiohitti. Toinen uusi raita, Rautalankaa ei soinut missään. Sitä säveltäjä piti eräänä parhaista kappaleistaan.

Niemisen Jarkko

Kokoelman kiertue oli yhtyeen historian laajimpia. Koskettimissa oli edellisillä kiertueilla monitorimiksaajana toiminut Pasi Ristolainen, joka osoittautui kiertueen aikana suustaan maailman rivoimmaksi ihmiseksi. Mitä yhtye arvosti suuresti. Samalla kaverilla oli tosin tapana saada soundchekeissä kvasiperformatiivisia raivokohtauksia.

2009

Vuosi 2009 oli musiikillinen välivuosi. Keikkoja tehtiin, uutta tuotantoa ei. Toisaalta, kolme kirjaa näki päivänvalon. Yrjänä julkaisi viidennen runokokoelmansa Angelus, sekä appo-avoimen päiväkirjateoksen, joka kattoi vuodet 1995-2008. Sen lisäksi filosofi Tuukka Hämäläinen suoritti suurtyön.

Encyclopedia Idiotica

Hän toimitti nettisivujen kysy-palstasta yli viisisataasivuisen ja melko humoristisen hakuteoksen. Alun perin materiaalia oli yli seitsemäntuhatta liuskaa. Kirjan nimeksi tuli Ensyklopedia Idiotica.

2010

2010 koitti, oli aika käydä levyntekoon. Rake oli Talvikuninkaan jälkeen ilmoittanut, että hän on käytettävissä seuraavan levyn tuottajana ainoastaan, mikäli materiaali on valmista ja yhtye on sovittanut kappaleet harjoituksissa levytyskuntoon. Yhtye kertoi, että tilanne on hallinnassa. Kun lopulta kokoonnuttiin Inkfishille oli aika tunnustaa, että yhtään laulua ei ole, eikä ainuttakaan harjoitusta ole pidetty puoleen vuoteen. Tuottaja raivostui, syystäkin. Hänelle oli valehdeltu. Yhtyeellä oli kuitenkin suunnitelma. Sovittiin, että kaikkien tahollaan tekemistä luonnoksista tehdään lauluja viikon ajan studiolla. Ellei projekti etene, muutetaan aikataulua. Yhtye oli myös kirjoittanut levylle tuotannollisen dogman, jossa se asetti itselleen tiukat rajat.

Viikkoa myöhemmin bändi oli säveltänyt, sovittanut ja äänittänyt pohjat kahteentoista kappaleeseen.

Strömsö

Tuottaja leppyi, työtä jatkettiin, ja seitsemän viikkoa myöhemmin albumi Iäti oli valmis. Hajanaisuudessaan lähinnä Isohaaraan vertautuva levy ei ollut yhtyeen parhaita, mutta siellä oli monta vahvaa laulua kuten Sateenkaaren pää, Iäti ja Linnunrata. Viimeksi mainitusta tuli levyn ilmestyessä CMX:n uran toistaiseksi isoin radiohitti. Ironista kyllä albumi sai kriitikoilta paremman vastaanoton kuin Talvikuningas. Levy myi kultaa ja yhtye juhli vähän erikoisella tavalla - esiintymällä akustisesti FST:n kulttiohjelmassa Strömsössä.

Iätin kiertue ei ollut helppo. Yrjänä valitteli uupumusta, ja bändi vaikutti hajanaiselta, keikkojen laatu vaihteli. Kiertuepäiväkirjasta voisi päätellä, että alkoholilla oli osuutta asioihin. Välillä takahuoneissa riideltiin railakkaasti.

Nimmarointipuuhissa

2011

Seuraava, jo etukäteen erilaiseksi suunniteltu projekti lykkääntyi miltei vuodella kun loppukesästä 2011 Yrjänän kotiin murtauduttin (samaan aikaan kun bändi soitti täydellä Tavastialla kesän viimeistä keikkaansa). Muun ilkivallan ja hävityksen ohessa varkaat onnistuivat viemään sekä talon tietokoneet, että varmuuskopiolaitteet. Talvikuningas-romaanin taustamateriaalit ja keskeneräisen käsikirjoituksen, lähes valmiin uuden runokokoelman, sekä noin kahdenkymmenen uuden laulun luonnokset ja muistiinpanot katosivat tyystin. Yrjänä lähti loppuvuodeksi Espanjaan tekemään töitä.

CMX:n vuodesta 1992 jatkunut sopimuskausi EMIn kanssa päättyi. Samaan aikaan Gabi lähti perustamaan uutta, riippumatonta, tekijöidensä omistamaa levymerkkiä. CMX lähti mukaan projektiin ja siirtyi Ratas-yhtiön talliin. Ratas kuitenkin myytiin jo vuoden kuluttua Sony Music Finlandille, jonka tuotantopäälliköksi Gabi päätyi. Näin CMX ajautui EMIltä Sonylle. Pitkälti se merkitsi toimimista samojen ihmisten kanssa kuin aiemmkin, sillä monet keskeiset ihmiset EMIltä olivat myös siirtyneet Sonylle. Yhtiö jopa toimi samoissa tiloissa, joissa EMI oli aiemmin toiminut.

2012

Keväällä 2012 yhtye ja tuotantotiimi (Gabi ja Rake) kokoontuivat Inkfishille kuuntelemaan uusien kappaleitten demoja. Tilanne muuttui sekavaksi. Halmkrona käveli ulos. Muut olivat sitä mieltä, että biisintekijän laulut olivat kummallisia tai huonoja. Biisintekijä oli jyrkästi eri mieltä. Hänen mielestään ne olivat kummallisia ja hyviä. Otettiin kuukauden aikalisä. Päätettiin lopulta tehdä koko tulevalle levylle uusi materiaali ryhmätyönä. Ensimmäinen tulos oli Kaapelin harjoitustilassa eräänä kevään iltapäivänä syntynyt yksitoistaminuuttinen mantra Kusimyrsky. Muu albumi sävellettiin sen ympärille. Metodi ja idea olivat yksinkertaisuus. Albumille tuli vain yksi raita per soittaja, toisin kuin yli kahteen vuosikymmeneen. Albumin nimeksi tuli Seitsentahokas. “Nimi viittaa geometrisesti mahdottomaan kappaleeseen”, kertoo Yrjänä. “Opiskelin levyn teon aikaan regressiohypnoosia ja luin todella paljon esoteriaa, aiheet alkoivat hiipiä teksteihin”.

Kesken Seitsentahokkaan levytyksen vuodesta -97 yhtyeessä rumpuja soittanut rumputaituri Tuomas Peippo antoi ymmärtää että seuraavan levyn tekoaikataulu olisi hänelle liian hankala muiden työkiireiden vuoksi. Muu yhtye päätti, että siitä huolimatta edetään, ja Peippo sai lähteä. Uudeksi rumpaliksi tuli entuudestaan tuttu joensuulaistaustainen Olli-Matti Wahlström, jonka soittotyylissä yhdistyivät Peipon hienostuneisuus ja yhtyeen alkuperäisen rumpalin Pekka Kanniaisen alkuvoima.

SF Sound Studio

Seitsentakohas äänitettiin järvenrantamaisemissa Joensuussa ja uudella Inkfishillä (studio oli muuttanut vuotta aiemmin uusiin tiloihin) nopeasti ja harvinaisen kivuttomasti. Koko prosessi oli kuin vastakuva parin edellisen vuoden vaikeille ajoille. (”Tämä levy on viittä vaille valmis zen-mestari”, totesi Rake hämmästyneenä miksausten lopulla.) Meluisa ja uppiniskaisen kuuloinen levy möi kultaa. Yhtään radiohittiä se ei poikinut, vaikka single ”Rikkisuudeltu” oli ehkä yhtyeen helpoimmin lähestyttävä ja hitikkäin laulu ikinä. ”Kusimyrsky” valittiin kuitenkin Radio Cityssä vuoden biisiksi ja koko albumi Soundi-lehden lukijoiden toimesta vuoden rock-albumiksi. Se oli myös Emma-ehdokkaana.

Albumin kiertue oli bändin historian musiikillisesti monipuolisimpia ja onnistuneimpia. Keikat olivat enimmäkseen loppuunmyytyjä, ja yhtye soitti vapautuneen riehakkaasti. Pitkäaikainen miksaaja Hukka oli sitä mieltä, että rumpalinvaihdos oli nostanut bändin kemian ihan uudelle tasolle. Kesällä CMX soitti myös peräti kahdennentoista Ruisrockin keikkansa. Kiertueen loputtua vuodesta -97 CMX-keikkoja myynyt Jouko Karppanen ilmoitti eläköityvänsä koko alalta. Olisi siis etsittävä uusi ohjelmamyyjä. ”Olemme sitten kaupungin tavoitelluimmat ukkomiehet”, Halmkrona mutisi kun yhdeksän toimistoa oli ottanut yhteyttä.

2014

Vuoden 2014 alussa CMX alkoi suunnitella uutta albumia, viidennettätoistaan. Tuottajaksi valittiin Pariisin Kevät -yhtyeestään tunnettu Arto Tuunela. Kaikki olivat tehneet tahoillaan runsaasti uutta materiaalia. Alkukesästä yhtye kokoontui Porvoon Magnusborgin studioon testailemaan uusia kappaleita ja uutta tuottajaa. Materiaalia oli levylle tarjolla enemmän kuin kertaakaan sitten Dinosaurus Stereophonicuksen.

Magnusborg

 
 
©1995-2014 CMX